Na een zeer comfortabele (first class) busrit inclusief lunch (ik kan het iedereen aanraden voor 20 euro) waren we 9 uur later in Chiang Mai. Hier werden we met open armen ontvangen door mijn oom en tante; Martin en Marleen. Ze wonen 30 minuten rijden buiten de stad Chiang Mai.

Het huis is prachtig en luxe en dat was een welkome afwisseling na de hostels in Nepal en Bangkok. ’s Ochtends werden we wakker met het geluid van mensen die afslaan op de derde hole van de Chiang Mai Highlands Golf Club. En onder het genot van een cappuccino konden we de klunzige (meestal) Koreanen hun ballen in het water zien meppen (niet dat ik kan golfen trouwens).

Het zwembad mocht er ook wezen ??.

’s Avonds had ik mooi de tijd om de maan te fotograferen.

We konden via-via fietsen lenen om door de prachtige omgeving te trekken.

Deze vissers hebben wel wat bescherming nodig tegen de hitte.

De boeren vonden het leuk dat we hun veld inliepen. Deze man begon ons van alles uit te leggen over zijn rijstvelden. Alleen aangezien mijn Thais op z’n zachtst gezegd niet fantastisch is konden we er niet veel wijzer uit worden.

Ook in dit tabaksveld vonden de plukkers het heel intersssnt dat we ze kwamen bezoeken. Respect voor deze mensen die midden op de dag bij 35°C de onderste gele bladeren van de planten plukken om ze vervolgens te drogen in de zon.

De markt in Chiang Mai stad staat vol met kraampjes. Ook in dit deel van Thailand houden de lokalen van spullen kopen en lekker eten uit de stalletjes.

Chiang Mai is vrij toeristisch en er zijn talloze backpackers. De tempels zijn prachtig.

De hulp, La, kan fantastisch koken en we hebben flink bij haar afgekeken om haar Noord-Thaise gerechten nog een keer na te kunnen maken.

Na zes heerlijke dagen namen we afscheid van Martin en Marleen (als jullie dit lezen: nogmaals ontzettend bedankt) en vertrokken we naar Chiang Mai.

Na een nachtje Chiang Mai kwam het grote afscheid. Matthew vertrok met de bus naar Bangkok om vervolgens naar Australië te vliegen. Ik vertrok op mijn gehuurde Real Madrid scooter inclusief roze helm naar Pai. Dat was een prachtige rit door de bergen en ik kon goed mijn bochtenwerk oefenen.

Pai was heel relaxed. Het is een hippiedorp in een prachtige omgeving. Ik ontmoette veel mensen in een geweldig hostel (Nine House, aanrader) om dag tripjes te maken.

Deze “schommel” was alleen te beklimmen met veel teamwork.

We hadden een mooie rit door de heuvels via een hotspring naar de Lod Grot. Dit was prachtig. Een lokale gids leidde ons rond met haar petroleumlamp en we hebben zelfs door de grot gevaren op een bamboe vlot.

Op de terug weg hadden we een hele fijne zonsondergang.

Hier waren we een kwartiertje om een waterval gewandeld en kwamen we op een gave plek uit met allerlei poeltjes om te zwemmen.

Op de terugweg naar Chiang Mai ontmoette ik Zam uit Canada en besloten we samen de bus te pakken naar Luang Prabang in buurland Laos! Dat lees je in m’n volgende verhaaltje.