Vanuit Kota Kinabalu vloog ik na mijn fantastische Borneo Avontuur terug naar Kuala Lumpur. Als afscheid hadden we een geweldige avond met 3 meiden uit het hostel en konden we cachet geven aan het einde van een maand samenreizen.

Daar moesten Frank en ik natuurlijk een toetje op delen.

Kuala Lumpur

In Kuala Lumpur had ik nog twee dagen de tijd om meer van de stad te zien. Daarna was het tijd om naar Amsterdam terug te gaan en eindelijk familie en vrienden weer te zien.

In Kuala Lumpur ontmoette ik de Nieuw-Zeelandse Zoë weer die ik al in Borneo was tegengekomen. Samen gingen we naar het aquarium.

Zoë schrikt de kwalletjes af.

Ze werden prachtig verlicht.

Meneer schildpad was ook mooi.

Deze rog kijkt altijd chagrijnig.

En deze haai was gewoon super indrukwekkend.

Alleen zo’n aquarium; ik weet het niet.. Ik werd niet heel blij van die vissen die de hele dag rondjes zwemmen.

Daarna ontmoette ik Rhonwyn weer. Frank en ik hadden haar ontmoet in Bario en ze had me beloofd een tour door Kuala Lumpur (KL) te geven. Dat was wel nodig want ik vond KL niet veel aan.

Gelukkig kwam ze aangereden in haar autootje en zijn we naar een toffe Chinese tempel gegaan.

Daar hadden ze heel veel lampionnetjes.

Echt heel veel.

’s Avonds gingen we nog eens terug om ze te bekijken na zonsondergang.

De maan deed ook z’n best om mooi te zijn.

Conclusies

De cijfers

Ik heb 22 (!) vluchten gedaan

Weliswaar zijn daarbij de vluchten inclusief tussenstop meegeteld. Maar alsnog; verbeterpuntje voor de volgende keer.

8 landen gezien in 6 maanden

En ja, Maps.me is dè app om op reis te gebruiken. Nepal, Thailand, Laos, Vietnam, Japan, Indonesië, Singapore, Maleisië.

6 simkaarten gebruikt

Ik kan het iedereen aanraden om een goedkope simkaart met internet aan te schaffen. Tenzij je natuurlijk voor volledige afsluiting van de buitenwereld gaat.

8 mensen die vonden dat ik op Mark Wahlberg leek

Qua gezicht dan…

Temperaturen van -25 °C tot +38 °C meegemaakt

Dat zorgt voor een enorme backpack.

(Ongeveer) 77 verschillende slaapplaatsen

Deze waren in hostels, gasthuizen, tentjes, bij families, vliegvelden en hotels.

Andere conclusies

De ‘bum gun’ is geweldig!

Ja, dat is die douche die aan de zijkant van zo ongeveer elk Aziatisch toilet te vinden is. Je zou het in het Nederlands kunnen vertalen als ‘billendouche’. Het is fantastisch: schoner, milieuvriendelijker en minder prikkelend na een avondje scherp Aziatisch voedsel. Wat wil je nog meer. Ben je nog niet overtuigd? Dan hieronder een komische gebruiksgids die ik vond in een hostel in Kuching, Borneo:

‘Spread the word’ en maak je sterk voor invoering in Europa. Dus..

Reizen is verslavend

De lijst met te bezoeken landen wordt immer groter naarmate je meer andere reizigers ontmoet met geweldige verhalen.

Reisgenoten zijn belangrijk

Tuurlijk; dit klinkt als een cliché. Maar zoals bij elk cliché zit er een kern van waarheid in. Tijdens mijn reis heb ik vaak voor langere tijd met mensen samen gereisd. Voor mij is het vooral fijn dat ik na mijn reis deze mensen nog eens kan contacten en de reis kan herbeleven. Natuurlijk kan ik tegen al mijn andere vrienden thuis de reisverhalen vertellen maar die zullen bij de tweede keer hetzelfde verhaal hun aandacht verliezen. Terwijl mijn reisgenoten alles met mij hebben ervaren en nooit verveeld zullen raken van de geweldige avonturen die we samen hebben beleefd. Ik heb van niet iedereen foto’s maar hier komen ze:

Matthew! Check ook zijn fenomenale blog: www.matthewppark.com. Met hem reisde ik door Nepal en Thailand.

vlnr: Zam, Adam en Baukje vormden mijn tweede familie in Vietnam. Met Zam heb ik zelfs nog helemaal door Laos en Noord-Thailand gereisd.

Met Shanna en Tico ben ik door Japan gereisd en gelukkig zie ik ze nog vaak in Amsterdam.

Met Oscar heb ik Hokkaido (het noorden van Japan) doorkruisd.

Met Yv was ik natuurlijk in Indonesië.

Brett en Harriet ben ik in Laos tegen het lijf gelopen. Vervolgens hebben we Hanoi (Vietnam) en Bali samen ontdekt.

En met mede speciaalbier liefhebber Frank zag ik een beetje Singapore maar vooral Borneo!

En dan natuurlijk nog al die anderen waar ik steeds een paar dagen mee op ben getrokken.

Thuis zijn is ook heerlijk

En toen was ik weer thuis! Familie en vrienden op Schiphol om me te verwelkomen. Dat is lekker thuiskomen. (Zoek de ‘photo bomber’).

“Zit je nu dan in een dip?”, “Wil je al weer terug?”.

Natuurlijk was het reizen fantastisch. Hoewel de foto bovenaan dit artikel anders doet vermoeden ben ik ontzettend blij om terug te zijn. Zoals vele mensen die ik op reis ben tegengekomen ben ik niet ‘gevlucht’ voor het leven hier. Ik vind Amsterdam nog steeds de beste stad om in te leven waar ik ooit ben geweest. En ook ben ik op reis gegaan om het einde van een tijdperk te vieren na het verkopen van mijn aandelen in SRXP.